اخبار سایت

انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

کیس کامپیوتر می‌تواند شکل یا فرم تقریباً هر چیزی را به خود بگیرد و برخی افراد حتی ساخت‌های منحصر به فرد خود را با DIY انجام می‌دهند. کیس‌های کامپیوتر انواع مختلفی دارد که در این مقاله به بررسی آن می‌پردازیم و نکات مهمی را درباره‌ی آنها ذکر می‌کنیم.

 

انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

انواع مدل‌های کیس کامپیوتر موجود در بازار به شرح زیر است:

 

Full Tower 

«برج کامل» به منظور جا دادن مادربرد‌های E-ATX یا CEB استفاده می‌شود. این امر برای سرورهای با عملکرد بالا حیاتی است که می‌توانند از ترکیب گسترده‌ی اجزای مادربرد استفاده کنند، از اجزای با کیفیت بالا تا پایین، شامل حافظه RAM، ROM و سایر واحدهای ذخیره‌سازی، همه در یک زمان، استفاده کنند.

ارتفاع و عرض کل تاور به ترتیب 55–75 سانتی‌متر و 22–32 سانتی‌متر است. این نوع کیس می‌تواند 4 تا 9 بی‌ای‌آی‌های 5.25 اینچی (برای درایو اپتیکال اضافی) را جای دهد. همچنین امکان نصب تا هفت کارت گسترش (مانند کارت صدا یا گیرنده) را فراهم می‌کند.

این نوع کیس کامپیوتر اندازه و وزن مناسبی برای کار دارد و معمولاً دارای سیستم خنک کنندگی داخلی بهتری است. البته، هزینه‌های آنها کمی بیش از حد است. به همین دلیل علاقمندان، مدیران و گیمرهای پخش مستقیمی که به طور سنتی از کیس‌های «برج کامل» استفاده می‌کنند.

یک کیس از این نوع به شما امکان می‌دهد تا یک سیستم خنک کنندگی سفارشی با فن‌های 230 میلی‌متری را تنظیم کرده و دو کارت گرافیک از نوع با کیفیت بالا، چندین ماژول حافظه RAM و یک پردازنده مانند Intel Core i9-9900K را خنک کنید. کیس‌های کامپیوتر در انواع رنگ‌ها، مواد و طرح‌ها موجود هستند.

خرید «برج کامل» مفید است اگر نیاز به تعداد زیادی از قطعات یا مقدار زیادی جریان هوا برای خنک کردن پردازنده‌های مرکزی و گرافیکی قدرتمند دارید. یکی از مشکلات مهم داشتن یک «برج کامل» این است که فضای زیادی را اشغال می‌کند و سخت است که پنهان شود. با این حال، اگر فضای آزاد زیادی دارید، «برج کامل» ممکن است گزینه‌ی ایده‌آلی برای کیس کامپیوتر شما باشد.

 

1444 - انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

Mid Tower

پرطرفدارترین و پراستفاده‌ترین فرمت کیس کامپیوتر، میانی (Mid Tower) یا ATX است که به شما اجازه می‌دهد از تعداد زیادی دیسک و تقریباً تمام انواع مادربردها با ابعاد کلی قابل قبول استفاده کنید. ارتفاع کل میانی حدود 35–55 سانتی‌متر و عرض آن 15–25 سانتی‌متر است.

کیس میانی دارای فضای بیشتری در داخل برای قطعات با ابعاد تمام اندازه مانند اکثر کارت‌های ویدیویی با طول بیش از ۳۰۰ میلی‌متر است و می‌تواند از فن‌های ۱۲۰، ۱۴۰ یا حتی ۲۰۰ میلی‌متری استفاده کند تا جریان هوا را بهبود بخشد. اگر می‌خواهید یک کامپیوتر بازی معمولی و نه یک کامپیوتر بازی حرفه‌ای بسازید، احتمالاً کیس میانی بهترین گزینه خواهد بود. این کیس تقریباً ۳۱ سانتی‌متر طول دارد که امکان نصب یک کارت ویدیویی با ابعاد تمام اندازه و دو یا سه اسلات گسترش را فراهم می‌کند.

علاوه بر این، قطعات کیس میانی با جریان هوای مناسب خنک خواهند شد. حتی در شرایط استرس زیاد، دماهای کارت ویدیویی و پردازنده هیچ‌گاه بیش از ۷۰–۸۰ درجه سانتیگراد نخواهند شد اگر فن‌ها به درستی استفاده شوند و گرد و غبار به صورت منظم برداشته شود.

شما می‌توانید با استفاده از این نوع کیس‌های کامپیوتر، یک سیستم کارآمد با سیستم تهویه صوتی طراحی کنید. این به عنوان یک راه حل جهانی برای کاربران دسکتاپ در نظر گرفته می‌شود زیرا می‌تواند به شکل‌های مختلفی از جمله یک کامپیوتر اداری با توان کم، یک مرکز رسانه‌ای خانگی و یک کامپیوتر بازی پیکربندی شود.

این دسته شامل فرمت‌هایی برای استاندارد mini ITX و همچنین آن‌هایی است که برای استاندارد micro ATX طراحی شده‌اند. بنابراین، این دسته شامل تمام کیس‌های کوچک مانند مدل‌های با شاسی به شکل مکعب یا کیس‌هایی است که برای HTPC‌ها طراحی شده‌اند، می‌شود. اگر قصد خرید کیس Mid Tower دارید پیشنهاد می‌کنیم نگاهی به مدل های زیر بیندازید.

 

کیس‌های Mid Tower تسکو:

 

1234 1 - انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

Mini Tower

این کیس‌های کامپیوتر به طور حداقل فضای فیزیکی را اشغال می‌کنند اما همچنان امکان نصب کارت‌های گرافیک با اندازه مناسب را فراهم می‌کنند. متوسط کیس مینی‌تاور ارتفاعی بین ۳۰ تا ۴۵ سانتی‌متر و عرضی بین ۱۵ تا ۲۵ سانتی‌متر دارد (گاهی اوقات ممکن است کوچک‌تر باشد). به دلیل ابعاد کوچک آن، نصب قطعات کامپیوتر و مدیریت مناسب کابل ممکن است دشوار باشد. به علت اینکه محفظه‌های حرارتی آنها بهترین محصولات موجود در بازار نیستند، باید قطعات با مصرف انرژی کمتر را نصب کنید تا از قطعات با مصرف انرژی بالا استفاده کنید. شاسی کیس مینی‌تاور کوچکترین و کمترین محبوبیت را در بین سازندگان کامپیوتر دارد به دلیل فضای محدود آن که جلوگیری از ساخت یک کامپیوتر نسبتاً موثرتر یا کم‌مصرف می‌کند و تهویه مناسب ندارد. بدنه کوچک همچنین تنوع پیوست‌های موجود را محدود می‌کند.

در این کیس‌های کامپیوتر، شما تنها می‌توانید یک مادربرد microATX و یک منبع تغذیه با مصرف کم نصب کنید. کامپیوترهای کیس مینی‌تاور معمولاً در پیکربندی پایه‌ترین خود برای استفاده به عنوان ماشین‌های اداری پشتیبان یا ترمینال‌های شبکه ارائه می‌شوند. کیس‌های مینی‌تاور به عنوان یک جایگزین محبوب برای کامپیوترهای خانگی معمولی در حال افزایش است زیرا هم به اندازه کافی ارزان هستند و هم برای اجرای بازی‌های ویدیویی کلاسیک قدرتمند هستند. با توجه به اندازه محدود و قابلیت‌های محدود آنها، کاربردهای آنها نسبتاً محدود است. اما به دلیل کمبود فضا در داخل، تنها یک شخص ماهر یا با تجربه می‌تواند هنگام اجرای آن همه چیز را در محل مناسب خود قرار دهد.

 

125455 - انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

HTPC و SFF

اندازه کیس HTPC می‌تواند متغیر باشد( از SFF تا mid-tower) همانطور که می‌بینید، تمایز اصلی این است که یک HTPC طراحی شده است تا بیشتر شبیه یک سیستم تئاتر خانگی واقعی عمل کند و به نظر برسد. HTPC بیش از حد کافی قدرت محاسباتی دارد تا موسیقی و ویدیوها را به هر فرمتی که در حال حاضر استفاده می‌شود، پخش کند. این کیس‌ها یک زمانی به عنوان یک بازار خاص شناخته می‌شدند، اما به دلیل کوچک شدن قطعات قدرتمند که می‌توانند در داخل آنها جا بیفتند، در سال‌های اخیر جذابیت بیشتری کسب کرده‌اند.

HTPC یک دستگاه کامل برای لذت بردن از رسانه‌های خانگی شماست. می‌توانید آن را زیر میز تلویزیون قرار دهید یا به دیوار متصل کنید. قدرت محاسباتی کامپیوتر بیش از اندازه کافی است تا موسیقی و ویدیو را در هر فرمت مدرنی که استفاده می‌شود، پخش کند. همچنین، چنین کامپیوتری هیچ نویزی ایجاد نمی‌کند، زیرا سیستم خنک‌کنندگی غیرفعال به طور معمول در دسترس است.

SFF فضای کمی را اشغال می‌کند. آنها ممکن است یک جایگزین خوب برای لپ‌تاپ‌ها باشند به دلیل اندازه کوچک و طراحی سبک وزن. برخی از SFFها دارای دستگیره یا کیف‌های سفارشی شده برای تسهیل در حمل و نقل هستند. علاوه بر این، SFF نسبت به یک لپ‌تاپ از لحاظ قدرت به هزینه کمتری برخوردار است. بسیاری از SFFها شامل مادربردهایی با راه حل‌های خنک‌کنندگی متفاوت از آنچه در سایر انواع کیس‌های کامپیوتر یافت می‌شود، هستند.

ویدیو و صدا در این نوع مادربردها داخلی است، که منجر به تولید مقادیر بسیار کمی حرارت می‌شود. بنابراین، آنها نیاز به خنک‌کنندگی زیادی ندارند. این طرح همچنین اندازه را به حداقل می‌رساند. کیس‌های SFF با مادربردهای Mini-ITX برای افرادی که در مکان‌های کوچک کار می‌کنند یا بازی می‌کنند، ایده‌آل هستند. اینها به طور خاص برای اتاق‌های نشیمن کوچک و دفاتر طراحی شده‌اند. یک کامپیوتر رومیزی نیز نسبت به یک لپ‌تاپ با قابلیت حمل، نگهداری و ارتقاء آسان‌تر خواهد بود. معایب کیس‌های SFF این است که اغلب به یک درایو CD فقط محدود هستند.

 

12345 1 - انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

هدف استفاده از کیس کامپیوتر چیست؟

کیس‌های کامپیوتر، که به طور معمول به عنوان “تاورهای PC” یا “تاورهای کامپیوتر” شناخته می‌شوند، یک جزء قابل مشاهده در کامپیوترهای مدرن هستند. از آن برای محافظت از سایر اجزای داخلی مانند مادربرد، RAM، هارد دیسک، فن‌های خنک‌کننده و کارت‌های گسترشی دیگر در برابر تأثیرات خارجی استفاده می‌شود.

 

124 - انواع مختلف کیس‌های کامپیوتر

 

کلام آخر

Full Tower، Mid Tower، Mini Tower و SFF (فرم فاکتور کوچک) چهار نوع مختلف کیس‌های کامپیوتر هستند. برای تشخیص نوع کیس کامپیوتری که دارید، ابتدا باید اندازه کیس را اندازه‌گیری کنید. با این حال، کیس میانی از پرکاربردترین و گسترده‌ترین کیس‌های کامپیوتر است که تقریباً تمام انواع مادربردها را با ابعاد کلی قابل قبول پشتیبانی می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید