اخبار بازی, اخبار خارجی, معرفی و بررسی بازی‌, نقد و بررسی

بررسی بازی Street Fighter 6

بررسی بازی Street Fighter 6

 

بازی Street Fighter 6

کپکام بعد از سه دهه فعالیت در ساخت بازی‌های فایتینگ ثابت کرد که هنوز یکی از بهترین‌ها است. استریت فایتر ۶ به جرات یکی از جذاب‌ترین و کامل‌ترین بازی‌های فایتینگ این نسل به شمار می‌آید.

 

بازی Street Fighter 6

 

نقاط قوت و ضعف بازی های فایتینگ

بازی‌های فایتینگ برای من همیشه در یک ژانر خیلی متفاوتی از ویدیوگیم قرار می‌گیرند. زدن دکمه‌ها تو بازه‌های چند فریمی، بالا رفتن تپش و هیجان فایتر در چند دقیقه، تنها بخشی از جذابیت‌های بازی‌های فایتینگ هستند. از همان قدیم، علاقه‌مندان به بازی‌های فایتینگ به‌نوعی خودشان را از کامیونیتی بازی‌های دیگر جدا می‌کردند. FGC یا همان فایتینگ گیم کامیونیتی درواقع جایی بود که فایترها درمورد بازی فایتینگ دلخواه‌شان صحبت می‌کنند و از همه مهم‌تر با همدیگر مبارزه می‌کنند.

حالا جامعه بازی‌های فایتینگ گیم کامیونیتی از کجا شروع شد؟ با عرضه استریت فایتر ۲ و شلوغ شدن کلوپ‌های آرکید این جامعه ایجاد شد. استریت فایتر ۲ اگر ساخته نمی‌شد شاید هیچوقت بازی‌های فایتینگی مثل مورتال کامبت، تکن و غیره را نمی دیدیم. بر همین اساس در دنیای بازی‌های ویدیویی از کپکام به‌عنوان یکی از بهترین سازنده‌های بازی‌های فایتینگ یاد می‌شود. پس از استریت فایتر،‌ کپکام بازی‌های فایتینگ خیلی مهم دیگری مثل مجموعه Darkstalker و Capcom Vs Marvel را هم به فایترها داده است. پس می‌توان متوجه شد که کپکام به چه اندازه در ایجاد شدن ژانر فایتینگ نقش داشته است. باتوجه‌به سخت بودن بازی‌های فایتینگ، در نسل هفتم و هشتم، وضعیت بازار بازی‌های فایتینگ آنقدر خوب به نظر نمی‌رسید. با عرضه کنسول‌های خانگی و ساخت بازی‌های تک‌نفره داستانی، تعداد گیمرهای علاقه‌مند به ژانر فایتینگ به‌شدت افت کرد. به همین دلیل کپکام و شرکت‌های دیگر طی چند سال اخیر با سختی‌های مختلفی دست‌وپنجه نرم کردند تا بتوانند تعداد بازیکن‌های زیادی را به بازی‌های خود دعوت کنند. ۷ سال پیش که استریت فایتر ۵ عرضه شد کپکام اشتباهات زیادی را در این بازی انجام داد.

 

Street Fight 6

 

بررسی بازی Street Fighter 6

اگر بتوان خلاصه در مورد هسته اصلی گیم‌پلی Street Fighter 6 حرف زد باید گفت این بازی از ترکیب المان‌های اصلی بازی‌های قبلی استریت فایتر ساخته شده است. فریم دیتا و بافر کردن ضربات از استریت فایتر ۵ برگرفته شده است. از آن طرف سیستمی مانند دش‌های هیجان‌انگیز و سرعتی استریت فایتر ۴ اینجا نیز دیده می‌شود. قابلیت دفع ضربات (Parry) نیز از استریت فایتر ۳ به اینجا راه پیدا کرده است. کپکام در استریت فایتر ۶ تمام این المان‌ها را به‌صورت مدرن و بالانس شده درکنار هم قرار داده است.

 

بررسی بازی Street Fighter 6

 

درایو سیستم استریت فایتر 6

درایو سیستم مسئول گرد هم آوردن تمام مکانیک‌های اصلی استریت فایتر ۶ درکنار یکدیگر است. اولین مولفه‌ی درایو سیستم درواقع «نوار درایو» است که زیر نوار سلامتی قرار گرفته است. این نوار شامل ۶ بخش می‌شود و به‌نوعی منبع انرژی شما به‌شمار می‌آید. شما با خرج کردن دو بخش از این نوار می‌توانید نسخه EX اسپشال‌ها را اجرا کنید؛ دقیقا مثل بازی‌های قبلی استریت فایتر. حرکات EX اینجا با نام «Overdrive» معرفی شده‌اند. اما با این فرق که اینجا با خرج کردن نوار و اجرای حرکات EX، منابع دفاعی خودتان را مورد ریسک قرار می‌دهید. بنابرین نوار درایو هم به‌نوعی یک ابزار برای اجرای حرکات حمله‌ای است و همینطور ابزاری برای دفاع.

پس از تمام شدن نوار درایو، شخصیت شما در حالت بحرانی و بی‌انرژی یا به اصطلاح Burn Out قرار می‌گیرد. تا یادم نرفته بگویم که حالت انیمیشن کاراکترها در این وضعیت شبیه به انیمیشن خودشان در نسخه‌های قبلی می‌شود. کاراکتر شما در این وضعیت شکننده می‌شود و حتی در صورت دفاع کردن اسپشال‌ها هم خون خود را از دست می‌دهد یا به اصطلاح «چیپ دمیج» می‌خورد. پس کاراکتر شما در حالت معمولی دفاع از اسپشال‌ها آسیب (چیپ دمیج) نمی‌بیند. صرفا مقدار کمی از نوار درایو خود را از دست می‌دهد.

«درایو ایمپکت» بخش مهم دیگری از مکانیزم جدید است که شبیه به «فوکوس اتک» در استریت فایتر ۴ است. با اجرای درایو ایمپکت، بخشی از نوار انرژی خرج می‌شود و یک حرکت یورشی روی حریف اعمال می‌شود. اگر حریف حمله شما را پیش‌بینی کند با استفاده از خود درایو ایمپکت می‌تواند ضدحمله یا به اصطلاح Counter کند. راه‌های دیگر برای ازبین‌بردن درایو ایمپکت، ترو (Throw)، اعمال سه ضربه به آرمور درایو ایمپکت یا پریدن است. ریسک و خطری که درایو ایمپکت دارد می‌تواند هیجان رقابت‌های استریت فایتر ۶ را چندبرابر کند.

 

Street Fight 6

 

درایور راش بازی Street Fighter 6

«درایور راش» بدون شک یکی از جذاب‌ترین مکانیک‌های سیستم درایو است. این مکانیزم شباهت زیادی به FADC یا همان Focus Attack Dash Cancel استریت فایتر ۴ دارد. شما با خرج کردن نوار درایو می‌توانید به سمت جلو بدوید و حتی با استفاده از دویدن کامبو‌های طولانی‌تری اجرا کنید. Drive Reversal مکانیک دفاعی دیگری است که به ‌نظر می‌رسد که بازیکن‌ها کمتر از آن استفاده می‌کنند. این مکانیزم شبیه به V-Reversal استریت فایتر ۵ است و به بازیکن اجازه می‌دهد که پس از دفاع کردن ضربات حریف را از خودش دور کند و فشارهای حریف را بشکند.

«درایو پری» مکانیک دفاعی جدید دیگری است که عملکردی مشابه به سیستم Parry در استریت فایتر ۳ دارد (یاد پری دایگو در ترد استرایک می‌افتد). دو نوع پری کردن در این بازی وجود دارد. با نگه داشتن دکمه Parry در این بازی می‌توانید تمام ضربه‌هایی را که به سمتتان می‌آید، پری کنید. به‌نظر وجود چنین مکانیک به ظاهر ساده‌ای می‌تواند به گیم‌پلی بازی ضربه بزند. نکته اینجا است که با پری کردن شما پاداشی دریافت نمی‌کنید و حتی کاراکتر خودتان را در معرض ریسک قرار می‌دهید. به این دلیل که بعد از پری کاراکتر شما زمانی برای برگشتن به حالت اولیه خود طی می‌کند و همین باعث می‌شود که گارد شما نسبت به حریف پایین باشد. نوع دوم پری که Perfect Parry نام دارد نیاز به زمان‌بندی دقیق کلید‌ها دارد. با اجرای پرفکت پری حالا شما موقعیت این را دارید که ضدحمله بی‌خطر روانه حریف کنید. پس تا به اینجای کار می‌توان متوجه شد که وجود این همه ویژگی‌های جدید درکنار هم چقدر می‌تواند انتخاب‌های متفاوتی در اختیار بازیکن‌ها قرار بدهد.

 

Street Fighter6

 

بتل هاب استریت فایتر 6

درکنار بخش آنلاین رنکد و کژوال، یک بخش جداگانه به نام «بتل هاب» در بازی وجود دارد. در این حالت ابتدا آواتار خود را می‌سازید و وارد یک سالن بزرگ می‌شوید؛ سپس پشت دستگاه‌های آرکید می‌نشینید و با گیمرهای دیگر تعامل می‌کنید و به مبارزه با همدیگر می‌روید. این بخش به‌نوعی توانسته حس شیرین کلوپ‌های ویدیو گیمی را القا کند.

حتی دستگاه‌های آرکید بازی های قدیمی کپکام مثل فاینال فایتینگ و استریت فایتر ۲ هم در این سالن دیده می‌شود. بخش بتل هاب واقعا حرکتی زیبا از سوی بازیساز ژاپنی و دوست داشتنی کپکام به‌شمار می‌رود؛ افرادی که هنوز هم آن حس و حال رترو گیم‌های قدیمی را در بازی خود نگه داشته‌اند و واضح است که همه‌ی این افراد عاشق بازی‌های فایتینگ هستند. حفظ فرهنگ کامیونیتی فایتینگ برای ژاپنی‌ها بسیار مهم است.

 

بتل هاب استریت فایتر 6

 

ورلد تور استریت فایتر 6

خب حالا به قسمتی می‌رسیم که واقعا برای من خسته‌کننده بود؛ آن هم بخش تک نفر داستانی World Tour بازی است. حالت ذکر شده به‌این شکل است که در دنیایی سندباکس-مانند قرار می‌گیرد، با آواتارتان این طرف و آن طرف می‌دوید، کنترل‌ها و مکانیزم‌های خشک در دنیایی جهان باز را تجربه می‌کنید، با مردم در خیابان‌ها یک سری مبارزه خیابانی را ایجاد می‌کنید، با شخصیت‌های داستانی دیالوگ‌های طولانی و متن-محورِ بدون صداپیشگی دارید و سایر موارد کسالت‌بار این‌چنینی.

انگیزه کپکام برای این بخش البته جذاب به‌نظر می‌رسد. از طرفی احساس می‌شود که این حالت با بی‌حوصلگی و توجه نه‌چندان زیاد کپکام ساخته شده است. البته نگران نباشید! بخش آرکید کلاسیک با روایت داستانی کوتاه هم‌چنان کیف می‌دهد. راستی امتیازهایتان در بخش آرکید در جدول امتیاز‌های آنلاین ثبت می‌شود.

 

ورلد تور استریت فایتر 6

 

وضعیت آنلاین استریت فایتر 6

برویم سریع سراغ بخش زیبای ماجرا؛ درست حدس زدید؛ حالت آنلاین بسیار تیمز استریت فایتر. استریت فایتر ۶ از تکنولوژی «رول بک نت کد» استفاده می‌کند و به‌لطف این شاخص بسیار کارآمد، می‌توانید رقابت‌های بسیار جذابی را تجربه کنید. حالا رول‌بک نت‌کد چطوری کار می‌کند؟ این تکنولوژی به‌طوری حرکت‌های چند فریم بعدی شما را پیش‌بینی کرده و آن را اعمال می‌کند. اگر این حین اشتباهی از سوی تکنولوژی مورد بحث سر بزند، به‌اصطلاح رول بک یا به عقب برمی‌گردد و داده‌ها را اصلاح می‌کند. تمام این اتفاقات در کمتر از پنج فریم رخ می‌دهد. که درنتیجه، تجربه‌ی آنلاین بسیار روانی برای کاربران به ارمغان می‌آید.

تمام اطلاعات مربوط‌به وضعیت اینترنت شما با حریف در بالای صفحه با حروف انگلیسی R، حرف انگلیسی D و Ping نمایش داده می‌شود. حرف R به‌معنی تعداد فریم‌های رول‌بکی است که شاهد آن در بازی خواهید بود؛ در آن سوی ماجرا، حرف D را می‌بینیم که درواقع تأخیر یا همان Delay شما را نمایش می‌دهد. Ping نیز که معرف حضور همه‌ی ما گیمرها است. در جریان تجربه‌ی بتای آنلاین در کشورمان توانستیم با پینگ ۶۰ تجربه‌ی بسیار روانی را داشته باشیم.

 

بازی Street Fighter6

 

بخش تمرین بازی استریت فایتر 6

یادم نمی‌آید آخرین بار در چه بازی فایتینگی یک بخش تمرین کامل را دیده باشم؛ هر سناریویی که فکرش را بکنید، می‌توانید در بخش تمرین SF6 پیاده و اجرا کنید. برای مثال در سمت راست تصویر می‌توانید تمام جزئیات فریم مربوط‌به حرکات کاراکتر خود را ببینید. این بخش‌ به‌قدری حرفه‌ای عمل می‌کند که از فریم‌دیتای مربوط‌به‌ بی‌حرکت بودن شخصیت‌تان گرفته تا کوچک‌ترین رفتارهای آن را به شما گزارش می‌دهد. مثل بازی‌های قبلی سری استریت فایتر، در SF6 نیز می‌توانید هوش مصنوعی بازیکن دوم/حریف را فعال کرده و تمرین کنید؛ با این فرق که هوش مصنوعی CPU ترسناک به‌نظر می‌رسد! برای اینکه رفتارهای آن بسیار بسیار شبیه‌به یک بازیکن حرفه‌ای استریت فایتر است.

 

Street Fighter 6 Exercise

 

موتور گرافیکی RE Engine

استریت فایتر 6 با موتور گرافیکی RE Engine توسعه پیدا کرده است. انجین گرافیکی کپکام که طی سالیان اخیر با بهینه‌سازی مثال‌زدنی‌ خود، مابین بازیکنان و منتقدین حسابی معروف شد این موتور گرافیکی یک بار دیگر در تازه‌ترین نسخه از سری استریت فایتر، ما را حیرت‌زده می‌کند. گرافیک فنی و هنری بازی از هارمونی رنگ‌ها و برجستگی اجسام داخل تصویر، همه درکنار یکدیگر خیره‌کننده هستند.

هوش مصنوعی بخش آرکید واقعا مثال زدنی است. به یاد ندارم که طی تجربه کدام یک از بازی‌های فایتینگ، با یک هوش مصنوعی در این حد ماهر و زیرک روبه‌رو شده باشم. رفتارهای CPU در آخرین سطح سختی کاری می‌کند که گمان کنید با یک بازیکن حرفه‌ای فایتینگ در حال مبارزه هستید.

کل سبک هنری اعم از دیزاین و موسیقی بازی استریت فایتر ۶ برپایه ژانر هیپ‌هاپ و خورده فرهنگ‌‌های خیابانی ساخته شده است. جا دارد که بگویم SF6، طراحی بصری آبرنگی استریت فایتر ۴ را به ارث برده است و با اضافه کردن جزئيات بی‌نظیر، آن را به تکامل رسانده و امروزی کرده است. موزیک‌های الکترونیک هیپ‌هاپ جایگزین تم اصلی تمام کاراکترها بازی شده‌اند. پس اگر مثل من با موزیک‌های استریت فایتر بزرگ شده باشید، شاید کمی سخت با موزیک‌های بازی ارتباط برقرار کنید. مگر اینکه عاشق هیپ‌هاپ باشید.  برای دیدن ادامه ی اخبار مربوط به گیم کافیست تسکو را دنبال کنید.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید