اخبار سایت

راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

iStock 186990563 - راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

در دنیای امروز، دستگاه‌های الکترونیکی به بخش جدایی‌ناپذیر زندگی ما تبدیل شده‌اند. از گوشی‌های هوشمند و تبلت‌ها گرفته تا لپ‌تاپ‌ها و دوربین‌های دیجیتال، همگی برای کارکردن به منبع تغذیه نیاز دارند. در این میان، آداپتورها یا شارژرها نقشی کلیدی ایفا می‌کنند و وظیفه‌ی تبدیل برق شهری به ولتاژ و جریان مناسب برای دستگاه مورد نظر را بر عهده دارند.

با وجود تنوع زیاد شارژرها در بازار، انتخاب آداپتور مناسب می‌تواند گیج‌کننده باشد. در این مقاله، قصد داریم به بررسی مفاهیم ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها بپردازیم تا بتوانید با آگاهی کامل، شارژر مناسب دستگاه خود را انتخاب کنید.

 

ولتاژ:

ولتاژ با واحد ولت (V) سنجیده می‌شود و به اختلاف پتانسیل الکتریکی بین دو نقطه اشاره دارد. به بیان ساده‌تر، ولتاژ نشان می‌دهد که چه مقدار نیروی الکتریکی برای جابه‌جایی بار (الکترون) از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر وجود دارد.

 

در مورد آداپتورها، ولتاژ ورودی به ولتاژ برق شهری (معمولاً 220 ولت در ایران) و ولتاژ خروجی به ولتاژ مورد نیاز دستگاه اشاره دارد. ولتاژ خروجی آداپتور باید دقیقا با ولتاژ مورد نیاز دستگاه مطابقت داشته باشد. استفاده از آداپتوری با ولتاژ خروجی بیشتر یا کمتر می‌تواند به دستگاه شما آسیب برساند.

 

شارژرهای دیواری تسکو:

TTC 59:

TTC 59 04 - راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

شارژر دیواری TTC 59 محصولی با سه پورت USB با شدت‌جریان 3.1 آمپر از شرکت تسکو است که  از کیفیت بالایی برخوردار است. ۳ خروجی این شارژر ولتاژ واقعی و یکسانی ارائه می‌کنند. ولتاژ ورودی آن در محدوده 100 تا 240 ولت متناوب است.

TTC 165:

165 1 - راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

این دستگاه هم از جریان برق AC و هم از جریان برق DC پشتیبانی می‌کند. این دو جریان برق بر حسب قدرت و شیوه حرکت الکترون‌ها ویژگی‌های متفاوتی دارند. شما می‌توانید با اتصال دستگاه موردنظرتان به تک پورت این دستگاه، هم جریان برق DC و جریان برق AC به دستگاهتان وارد کنید. ولتاژ ورودی این شارژر 200-240 ولت و حداکثر جریانی که انتقال می‌دهد 2.1 آمپر است.

TTC 69:

TTC 69 1 1024x1024 1 - راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

شارژر دیواری تسکو مدل  TTC 69 با توان 150 وات، سازگار با اتصال‌های USB و Type C است. شما می‌توانید هم‌زمان 4 دستگاه هوشمند نظیر گوشی موبایل، هدفون، تبلت، ایربازد، مک و… را شارژ کنید. ولتاژ ورودی این شارژر بین 100 تا 240 ولت است. TTC 69 ولتاژهای خروجی متنوعی دارد. با این شارژر شما ارتباطی کامل و بی‌نقص با تمام دستگاه‌های الکترونیکی خود خواهید داشت و همه چیز را یک جا و باکیفیت بی‌نظیری شارژ خواهید کرد. شدت‌جریان و ولتاژ خروجی در پورت‌های مختلف این شارژ متفاوت است.

 

جریان:

جریان با واحد آمپر (A) سنجیده می‌شود و به میزان بار الکتریکی عبوری از یک سیم یا رسانا در واحد زمان اشاره دارد. به عبارت دیگر، جریان نشان می‌دهد که در هر ثانیه چه مقدار بار الکتریکی از یک نقطه عبور می‌کند

در مورد آداپتورها، جریان خروجی نشان می‌دهد که آداپتور چه مقدار جریان می‌تواند به دستگاه شما ارائه دهد. جریان مورد نیاز دستگاه شما در دفترچه راهنمای آن ذکر شده است. به طور کلی، دستگاه‌های کم‌مصرف مانند گوشی‌های هوشمند به جریانی در حدود 1 آمپر نیاز دارند، در حالی که دستگاه‌های پرمصرف مانند لپ‌تاپ‌ها ممکن است به جریانی تا 5 آمپر یا بیشتر نیاز داشته باشند.

 

شارژرهای فندکی تسکو:

TCG 37:

TCG 37 10 - راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

شارژر خودروی 30 واتی تسکو مدل TCG 37 با انواع مدل گوشی سازگار بوده و با کیفیت ساخت خوبی که دارد تا مدت‌ها پاسخگوی نیازهای شما خواهد بود. یکی از درگاه‌‌ها مجهز به فناوری شارژ سریع کوالکام 3 بوده و ولتاژ ورودی این شارژر 12-24 ولت است. این شارژر برای ورودی از جریان مستقیم برق پشتیبانی می‌کند که بین 12-32 ولت و در درگاه USB1 برابر 5-12 ولت و در درگاه USB2 به اندازه 5 ولت است. درگاه سوم این شارژر که به قابلیت فست شارژ مجهز است 5-12 ولت و شدت جریان 1.5 آمپر دارد. توان این شارژر خودرو 30 وات بوده که برای شارژ 2 دستگاه همزمان پاسخگو خواهد بود.

TCG 39:

TCG 39 2 - راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

این شارژر فندکی از سری شارژرهای فندکی تسکو، دو درگاه مختلف دارد. در گاه USB تایپ A و تایپ C. شدت‌جریان خروجی هر دو درگاه  برابر با 5، 9 و 12 ولت است. این شارژر ایرانی که بر طبق اصول و استانداردهای جهانی تولید شده است، از دو تکنولوژی Qualcomm Quick chrge 3.0 و POWER DELIVERY (PD) پشتیبانی می‌کند.

توان:

توان با واحد وات (W) سنجیده می‌شود و به نرخ مصرف یا انتقال انرژی الکتریکی اشاره دارد. توان از حاصل‌ضرب ولتاژ و جریان به دست می‌آید. به عبارت دیگر، توان نشان می‌دهد که در هر ثانیه چه مقدار انرژی الکتریکی توسط دستگاه شما مصرف می‌شود.

 

توان آداپتور باید حداقل به اندازه‌ی توان مصرفی دستگاه شما باشد. استفاده از آداپتوری با توان کمتر می‌تواند باعث کند شدن یا عدم کارکرد صحیح دستگاه شما شود. از طرف دیگر، استفاده از آداپتوری با توان بسیار بیشتر از نیاز دستگاه شما ضرورتی ندارد و صرفاً هزینه‌ی شما را افزایش می‌دهد.

 

شارژ دوکاره تسکو:

TCG 53:

TCG 53 1 - راهنمای ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها

شارژر All in one تسکو 1 درگاه USB و یک درگاه تایپ C  دارد. همه درگاه‌های این شارژر دستگاه‌های شما را به‌سرعت شارژ می‌کند. ازآنجایی‌که TCG 53 هم به برق و هم به فندکی ماشین متصل می‌شود، یک شارژر سفری هم محسوب می‌شود. این شارژر برق بین 12 تا 24v را می‌پذیرد و ولتاژ خروجی درگاه تایپ USB A  معادل 18w بوده و ولتاژ خروجی درگاه تایپ USB C نیز حدوداً برابر 20w است. یعنی تقریباً هر نوع باتری و دستگاهی را می‌توانید با این دستگاه شارژ کنید و نگران این نباشید که مبادا این آداپتور بخواهد دستگاهتان را دچار هرگونه آسیب احتمالی کند.

 

کلام پایانی

در این مقاله علاوه بر آشنایی با ولتاژ، جریان و توان در آداپتورها، با برخی از بهترین آداپتورهای تسکو آشنا شدید که هم برای استفاده در منزل و هم ماشین مناسب هستند. در بخش نظرات همه سوالات خود را از ما بپرسید.

دیدگاهتان را بنویسید