اخبار سایت

تفاوت کابل تخت و کابل گرد چیست؟ | ساختار، کاربرد و انتخاب بهینه

تفاوت کابل تخت و کابل گرد چیست؟ | ساختار، کاربرد و انتخاب بهینه تفاوت کابل تخت و کابل گرد

تلفن‌های همراه امروزی اشکال و اندازه‌های مختلفی دارند. به طبع، شارژهای آنها نیز متفاوت است. مطمئنم موقع خرید کابل این سؤال برای شما هم پیش‌آمده که کدام کابل بهتر است؟ تخت یا گرد؟ اگر اطلاع از  و کاربرد کابل تاثیر قابل‌توجهی در خرید شما می‌گذارد. در این راستا، کابل‌های تخت و گرد به‌عنوان دو نوع اصلی کابل به کار می‌روند که هر کدام ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود را دارند. در این مقاله، تفاوت‌ها، کاربردها، عملکرد و نکات انتخاب کابل‌های تخت و گرد را بررسی خواهیم کرد. همچنین، محصولات برتر شرکت تسکو در این زمینه نیز معرفی خواهد شد.

flat cable

          تفاوت‌های بنیادین در ساختار دو نوع کابل

ساختار کابل‌های تخت به‌صورت مسطح است. این کابل‌ها اغلب از جنس فولادی یا مس تشکیل شده‌اند و درون یک پوشش پلیمری قرار دارند. سطح مقطع این کابل به شکل مستطیل بوده و برای تولید این محصول، چندین رشته فلزی به‌صورت موازی کنار هم قرار می‌گیرند. اصلی‌ترین استفاده کابل تخت برای انتقال داده با سرعت بالا در فواصل طولانی است.

کابل گرد اما ساختاری استوانه‌ای دارد. و اغلب دارای یک یا چندلایه محافظ برای مقاومت در برابر فشار و حفاظت از سیم‌های داخلی است. در درون روکش پلاستیکی این کابل، چندین رشته فلزی به‌هم‌بافته شده‌اند. کابل گرد در انتقال داده در فواصل کوتاه به‌خوبی عمل می‌کند.

 

 کاربردهای مختلف کابل تخت و کابل گرد

کابل تخت بیشتر برای اتصالات کامپیوتری، اینترنت و رباتیک استفاده می‌شود. چراکه همان‌طور که گفته شد این کابل‌ها سرعت انتقال داده بالاتری دارند. از کابل‌های تخت بیشتر برای اتصال سرورها، روترها و سوئیچ‌ها به یکدیگر استفاده می‌شود.

کابل گرد به‌عنوان نوع قدیمی‌تر، در اتصالات متعددی از جمله اتصال دستگاه‌های مختلف به هم استفاده می‌شود. از جمله این دستگاه‌ها می‌توان به کامپیوترها، دوربین‌های امنیتی، تلفن‌ها و تجهیزات صوتی تصویری اشاره کرد.

باتوجه‌به کاربردهای مختلف کابل تخت و کابل گرد می‌توان گفت اصلی‌ترین تفاوت این دو در محیط‌ها و شرایطی است که به کار می‌روند.

           نحوه عملکرد و انتقال داده در کابل‌های تخت و گرد

کابل‌های تخت به دلیل ساختار مسطح و دارابودن چندین رشته کابل داخلی، انتقال داده‌ها را با سرعت بالا و کاهش نویز بهبود می‌بخشند.

از طرفی، کابل‌های گرد به دلیل ساختار استوانه‌ای وجود نخ‌های محافظ در اطراف رشته کابل، امکان انتقال داده‌ها با پایداری بیشتر را فراهم می‌کنند.

تأثیر محیط و شرایط فیزیکی بر انتخاب نوع مناسب کابل

در محیط‌های داخلی کابل‌های تخت به دلیل ساختار صاف و فضای کم‌حجم مناسب‌تر هستند. درحالی‌که در محیط‌هایی که نیاز به مقاومت در برابر عوامل خارجی مانند آب، گردوغبار و تغییرات دما وجود دارد، کابل‌های گرد پیشنهاد می‌شوند.

تفاوت کابل تخت و کابل گرد چیست؟ | ساختار، کاربرد و انتخاب بهینه تفاوت کابل تخت و کابل گرد           نکاتی برای انتخاب بهترین نوع کابل بر اساس نیازها و محیط کاری:

  • در نقاطی که نیاز به انتقال داده با سرعت بالا و در فضای کم‌حجم است، کابل تخت مناسب است.
  • در محیط‌های خارجی با شرایط سخت، مانند صنعتی یا محیط‌های دما و رطوبت بالا، استفاده از کابل گرد توصیه می‌شود.

 

کلام پایانی

دقت در انتخاب درست کابل مناسب، به موارد متعددی از جمله سرعت انتقال، شرایط فیزیکی محیط و…بستگی دارد. باتوجه‌به اینکه ساختار کابل تخت و گرد متفاوت است این پرسش در ذهن خریدار به وجود می‌آید که خرید کدام کابل بهتر است؟ با اینکه کابل‌های تخت نسبت به کابل‌های گرد عمر کمتری دارند، اما محبوبیت و میزان استفاده‌شان به یک اندازه است. در این مقاله خواندید که تفاوت کابل گرد و تخت به ظاهرشان محدود نمی‌شود و هر یک بنا به ساختارشان، در محیط‌ها و شرایط متفاوتی به کار می‌روند.

دیدگاهتان را بنویسید