بازی Weird West
مدتی میشود که بازی Weird West، ساختهی جدید و مستقل بنیانگذاران استودیو Arkane با سابقهی آفرینش محصولاتی چون بازی Prey و Dishonored، توسط شرکت دیوالور دیجیتال در اختیار مخاطبان قرار گرفته است. «ویرد وست» اثری در ژانر اکشن با دوربین از بالا (ایزومتریک) است که بازیکنان را بهنسخهای عجیب از غرب وحشی میبرد.
بهطور دقیقتر، بازی مورد بحث ما در تیم Wolfeye Studios خلق شده است. تیمی بهرهبری رافائل کولانتونیو که او را با ایجاد تیم آرکین و بازیهای محشر این استودیو میشناسیم. کولانتونیو و همراهانش در تیم Wolfeye بهدنبال خلق ویدیوگیمهای لذتبخش که آزادی عمل قابل توجهی بهبازیکن میدهند، محصول جدید خود را آفریدهاند که اتفاقا، این بازی نیز مثل تمامی ساختههای پیشین تیم آرکین در ژانر «ایمرسیو-سیم» طبقهبندی میشود.
داستان بازی Weird West
بازی Weird West داستان پنج شخصیت مختلف را روایت میکند. یک زن هفتتیر کش، یک خوک انساننما، یک سرخپوست، یک گرگنما و یک ساحره افرادی هستند که سفرشان در «غرب عجیب» را تجربه خواهیم کرد. بازی در سرزمینی ناشناخته و دور افتاده از غرب وحشی جریان دارد. در آغاز ما باید داستانهای کاملا شخصی این افراد را دنبال کنیم. داستانهایی که در پایان بهیکدیگر میپیوندند و ضمن شکل دادن روایتی جذاب و بزرگ، گره اتفاقات عجیب دنیای «Weird West» را باز میکنند.
نکتهی بسیار مهم پیرامون تجربهی بازی با این پنج شخصیت، باز بودن دست گیمر در تعیین سرنوشت هر یک از این افراد و در پایان، تعیین سرنوشت قصهی بازی است. کوچکترین تصمیم بازیکن در مقیاسی قابل توجه، اثرگذار است و باعث میشود تا در جریان تک تک دیالوگهایی که با سایر افراد برقرار میکنید (و در این دیالوگها باید تصمیمگیری کنید) حسابی حواستان جمع باشد. شاید در ابتدا فکر کنید که قصهی بازی صرفا وجود دارد تا اکشنها و روند بازی را توجیه بکند؛ نکته اینجاست که خوشبختانه سازندگان اثر حسابی برای قصهی بازی وقت گذاشتهاند و برای رسیدن بهبهترین پایان ممکن، حسابی باید بهتصمیمهایی که میگیرید و رفتارهایی که از شما سر میزند، توجه کنید.
سبکبازی Weird West
از منظر طراحی و روند بازی، «Weird West» اثری است که مولفههای سه ژانر «نقشآفرینی»، ژانر «ایمرسیو-سیم» و سبک «شوتر» را با یکدیگر ترکیب میکند. این بازی از آن گیمهایی است که در زمان تجربهاش، همزمان بهیاد آثاری همچون سری ویستلند، قسمتهای آغازین و کلاسیک از مجموعه فالاوت، بازیهای ایمرسیو سیم استودیو آرکین مثل Prey و شوترهای دوانگشتی (Twin Stick) میافتید. در واقع بازی با ترکیب کردن المانهای برجسته از این سه نگرش ذکر شده، تجربهای بسیار جذاب را ارائه میکند که در عین مشکلدار بودنش، شاخصهای سرگرمکنندهی بسیار زیادی را در خود جای داده است.
بازی Weird West اثری «ایمرسیو-سیم» است. این سبک از بازیهای ویدیویی با ایجاد و بهینهسازی انواع و اقسام مکانیزمهای مختلف، کاری میکنند تا مخاطب هر طور که دلش میخواهد روند بازی را جلو ببرد. مثلا در «Weird West» میتوانید با انواع اقسام سلاحهای گرم مثل هفت تیر، شاتگان، تفنگهای دورزن (رایفل)، شاتگانهای دو لول و تیر و کمان بهجان دشمنها بیفتید؛ اگر اهل جنگ با سلاح گرم نیستید، میتوانید از انواع چاقوها و شمیشرها برای تکه پاره کردن دشمنان خود استفاده کنید. حتی اگر اینها هم در راه مرام شما نیستند، میتوانید کاملا مخفیانه و با بیهوش کردن دشمنان، آنها را یکی پس از دیگری از سر راه بردارید.
نقاط ضعف بازی Weird West
با وجود این راه حل هوشمندانه، جایگیریهای بعضا نامناسب دوربین بهمکانیزم تیراندازی و سیستم تعامل با محیط آسیب میزند. بازی حجم بالایی از انواع فعالیتهای اصلی و فرعی را در اختیار بازیکنان قرار میدهد. از دزدی گنج و تحویل دادن اشخاص تحت تعقیب تا جلو بردن ماموریتهای داستانی، همگی در نقشهی بزرگ بازی انتظار گیمر را میکشند. فعالیتهایی که بهبهترین شکل ممکن، کنجکاوی بازیکن را بینتیجه نمیگذارند و با یک پاداش قابل توجه، گیمر را سرحال میآورند! مشکل اینجاست که بعد از مدتی، اسکلت کلی فعالیتهای نامبرده تکراری میشود؛ موضوعی که نشان میدهد سازندگان بازی در زمان تولید Weird West روی این قسمتهای بازی وقت کافی را نگذاشتهاند. این موضوع زمانی برایتان واضح میشود که دو ماموریت جانبی را پشت سر هم انجام بدهید و با تکرار (کپی/Paste) شدن یک نقشه در این دو ماموریت روبهرو شوید!
از نظر شاکله روند بازی، Weird West در کنار ایراداتی که دارد، مشخصههای باکیفیت و سرگرمکنندهی پرتعدادی را هم در خودش جای داده است. از مولفههای نقشآفرینی و پویا بودن خطوط مختلف داستان بازی در کنار چالشهایی مثل مدیریت منابع و تعیین یک روال صحیح برای بهدست آوردن سود مالی (خرید و فروش در شهرهای مختلف) گرفته تا ساختار بسیار خوب انواع مکانیزمهای موجود در بازی که آزادی عمل بسیار خوبی بهمخاطب میدهند و شوتینگ لذتبخش بازی (اگر با دوربین اذیتکننده اثر کنار بیایید) از شاخصهای ارزشمند بازی بهحساب میآیند. در مقابل این موارد اما هوش مصنوعی قابل دور زدن دشمنان، دوربین اذیتکننده و تکراری شدن حجم قابل توجهی از فعالیتهای جانبی و فعالیتهای ناگهانی در مسیر لذت گیمر از تجربهی بازی قرار میگیرند. خوشبختانه شاخصهای لذتبخش گیمپلی «ویرد وست» بهنقاط ضعف اثر میچربند و در کل، تجربهی بازی مفرح و سرگرمکننده است.
الهامات مناسب Weird West از آثار موفق این سبک
Red Dead Redemption 2 نشان داد که همیشه نزدیک بودن یک بازی به زندگی واقعی چیز آزاردهندهای نیست. نزدیکتر شدن یک عنوان به حقایق زندگی روزمره اگر افراطی نباشد، باعث انس گرفتن بیشتر گیمر با بازی میشود. خوشبختانه Weird West نیز به خوبی این مورد را عملی کرده و موارد به کار رفته حول این مورد بسیار مناسب هستند. برای مثال تحویل دادن افراد تحت تعقیب به صورت زنده پول بیشتری برای شما به همراه دارد. با این حال، مشکل این است که این افراد بعد از آزاد شدن از زندان به دنبال کشتن شما خواهند بود. یا اینکه گوشت حاصله از کشتن حیوانات یا تخم مرغ خام را نمیتوانید درجا استفاده کنید و سلامتی خود را افزایش دهید، بلکه نیاز به کمپ کردن و پختن آنها خواهید داشت.
سیستم دوستی و دشمنی بازی یکی از دقیقترین مکانیکهای بازی است. مثالی از این سیستم را در پاراگراف بالا زدم، اما این فقط یکی از موارد مختلف است. این سیستم حتی در مورد NPC ها هم کاربرد دارد و اگر شما افراد عادی را اذیت یا از آنها دزدی کنید، وقتی دفعهی بعد شما را ببیند گزارشتان را به پلیس میدهند و در واقع NPC های بازی کاملاً هوشمند عمل میکنند. سیستم دوستی بازی نیز Friends For Life نام دارد و افرادی که به نوعی کمکشان کردهاید، در مواقعی که فکرش را هم نمیکنید به کمکتان میآیند و ممکن است جانتان را نجات دهند.
اکشن لذتبخش Weird West
از المانهای Immersive و نقشآفرینی زیاد صحبت کردیم؛ کمی هم در مورد اکشن بازی حرف بزنیم. اکشن بازی Weird West قسمتی است که تنها مشکل مهم بازی خود را نشان میدهد. همانطور که گفتیم دوربین بازی نمایی از بالا دارد و با وجود آنکه میتوانید نزدیکی دوربین به کاراکتر را در سه حالت تنظیم کنید، اکثر گیمپلی را با دورترین حالت پیش خواهید برد. معمولا نشانهگیری و شلیک در بازیهای اینچنینی چندان مشکل نیست و اغلب این کار به راحتی صورت میگیرد؛ اما در این عنوان اینگونه نیست و قلقهای خاصی دارد که کمی عادتکردن به آن طول میکشد.
بازی یک حالت شبیه به Bullet Time بازی مکس پین هم دارد که در این مواقع اکشن بسیار لذتبخشتری را به شما ارائه میکند. خوشبختانه دوربین بازی در صحنههای شلوغ و اکشن اصلاً اذیتتان نمیکند و به خوبی نمای گستردهای را پوشش میدهد. اگر در حالت نشانهگیری دکمه B (کنترلر ایکس باکس) را فشار دهید حالت Bullet Time فعال میشود و اگر بدون نشانهگیری این دکمه را بزنید، کاراکترتان صرفا جاخالی میدهد. با آن که تاکید بازی روی مخفیکاری است، قسمتهای تیراندازی و اکشن هم اوقات لذتبخشی را برای شما فراهم میکند.
مخفیکاری و هوش مصنوعی بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد. محیطهای بازی کاورها، عناصر استتار و مخفیکنندهی زیادی دارد و برای عاشقان سبک Stealth بسیار مناسب است. شما حتی میتوانید کل بازی را بدون کشتن یک فرد و صرفاً با دستگیری یا بیهوش کردن کاراکترها به پایان برسانید! در حین مخفیکاری باید حواستان به تمام دشمنها باشد؛ آنها خیلی زود وجود شما را حس میکنند و بسیار به موقع واکنش نشان میدهند.
گیمپلی بازی Weird West
در انتهای بررسی گیمپلی، به یک مشکل جزئی از بازی هم باید اشاره کنم. در حین انجام هر بازیای، ممکن است بخواهید برای دقایقی آن را رها کنید و بعد به آن برگردید. در این موارد پیش میآید که دستگاه به حالت Screen Saver یا Stand-by برود تا انرژی ذخیره شود. اگر این اتفاق برای بازی Weird West رخ دهد، بعد از بازگشت شما به دستگاه و زدن یک دکمه بازی ادامه پیدا میکند، اما حرکات کنترلر شناسایی نمیشوند و مجبور خواهید بود بازی را از آخرین سیو خود لود کنید. اگر در حین بازی به صورت دستی دستگاه را روی Stand-by بگذارید این مشکل پیش نمیآید و احتمالا این باگ در آینده با یک آپدیت برطرف شود.
کیفیت بصری بازی Weird West
معمولا گرافیک وکیفیت بصری در عناوین با دوربین نمای بالا، چندان حائز اهمیت نیست؛ مخصوصاً که در این بازی هم با وجود اهمیت زیاد مخفیکاری و اشراف به اکثر محیط، کمتر نیاز میشود که دوربین را زوم کنید. با این وجود، سبک گرافیکی Cell-Shade بازی کاملا روی بازی و اتمسفر آن نشسته و چشمنواز است. رنگبندیهای سیاه و تیره بیشتر محیطها، آن حس ناامیدی و تاریکی داستان بازی را به خوبی نمایان میکنند. کیفیت تکسچرهای بازی هم چه از دور و چه از نزدیک راضیکننده هستند. برای دیدن ادامه ی اخبار مربوط به گیم کافیست تسکو را دنبال کنید.