بررسی بازی Shadow Gambit
بازی Shadow Gambit
Shadow Gambit گیمرها را به دوران طلایی دزدان دریایی میبرد و البته روایت تاریخی متفاوت و منحصربهفرد خود را از این دوره تاریخی ارائه میدهد. طلسم خاصی باعث شده تا دزدهای دریایی دوباره زنده شوند و حال باید در مجموعهای از جزیرهها که با نام کارائیب گمشده شناخته میشوند، دنبال پیدا کردن گنج ارزشمندی باشید. این وسط این دزدان دریایی مانع بزرگی هم پیشرو دارند که گروه تفتیش عقاید است و با اتکا به قدرت آتشی مخصوص، به دنبال از بین بردن دزدان دریایی طلسمشده هستند.
داستان بازی Shadow Gambit
داستان بازی Shadow Gambit با شخصیت آفیا آغاز میشود که در همان ابتدا، به کشتی معروفی از دزدان دریایی به نام رِد مارلی دسترسی پیدا میکند. در این کشتی که یک روح زنده هم دارد و قدرتهایش کمکحال گیمر در جریان بازی است، هفت دزد دریایی دیگر هم حضور دارند که به مرور زمان میتوانید آنها را زنده کنید و در تیمتان داشته باشید. اعضای گروه کارشان را با جستجو در جزیرههای مختلف کارائیب گمشده شروع میکنند و به مرور، مسیر پُر رمز و رازی پیشروی آنها قرار میگیرد که کشف حقیقت آن، نیازمند ماجراجویی بیشتر و عمیقتر و روبهرو شدن با موانعی است که گروه تفتیش عقاید سر راه آنها قرار میدهد.
Shadow Gambit از نظر داستانی، تجربهای است که میتواند کاملا مخاطب را راضی نگه دارد. بازیهای استراتژی تاکتیکی معمولا تمرکز اصلی را روی طراحی مراحل و جزییات آنها میگذارند ولی ساخته جدید میمیمی گیمز، در عین حال که به این موارد دقت زیادی داشته و بعدتر از آنها خواهم گفت، در زمینه داستان هم سعی کرده تا روایت مناسبی تقدیم گیمر کند؛ از همان ابتدا یک سری معمای کلی مطرح میشوند که پی بردن به حقیقت آنها خود انگیزه بسیار خوبی برای ادامه تجربه بازی است و به مرور زمان و با زنده کردن شخصیتهای جدید، ابعاد بیشتری از داستان هم رونمایی و شاخ و برگهای جذابی به آن اضافه میشود. خود این کاراکترها هم فقط یک سری شخصیت، هرکدام با قدرتهای منحصربهفرد، نیستند و سازندهها برای تک تک آنها، جزییات داستانی ارزشمندی در نظر گرفتهاند که باعث ارتباط بهتر بین گیمر و کاراکترها میشود.
گیمپلی بازی Shadow Gambit
گیمپلی کلی Shadow Gambit تجربهای تاکتیکی است که مکانیکهای آن بهدرستی تعریف و استفاده شدهاند و به گیمر اجازه میدهند تا با اجازه از خلاقیت خودش، به بهترین شکل از مهارتهای منحصربهفرد هریک از کاراکترها بهره ببرد و بتواند مراحلی را که طراحی ساختاری بسیار جذابی دارند و چالشهای شیرینی ارائه میدهند، پشت سر بگذارد. بازی تا پایان هرگز از نفس نمیافتد و موارد جانبی جالبی هم که کنار ماموریتهای اصلی در دسترس هستند، مزید بر علت میشوند تا بتوان به شکلی بهتر از بازی لذت برد و بهلطف آزادیعمل بالاتری که در هر جنبه به بازی اضافه شده است، میتوان پس از تمام کردن Shadow Gambit، حداقل یک بار دیگر هم آن را به شیوهای متفاوت از قبل تجربه کرد و باز هم لذت برد.
استودیو میمیمی از حیث ارائه تجربه بصری هم مثل دو ساخته قبلی خودش در Shadow Gambit بسیار خوب کار کرده و مراحل بازی هرکدام ترکیب بسیار جذاب و پرزرق و برقی از رنگهای مختلف و جزییات محیطی چشمنواز هستند. مراحل بازی از محیطهای شهریتر (شهرهای آن زمان!) گرفته تا جنگلهای سرسبز را شامل میشوند و ممکن است در زمان روز یا شب جریان داشته باشند. افکتهای مختلف تصویری و مخصوصا در راس آنها نورپردازی کیفیت واقعا بالایی دارند و در کل میتوانید از تماشای تصویری که روی مانیتورتان نقش بسته، رضایت بالایی داشته باشید؛ البته نکتهای که باید در نظر داشت، این است که در برخی از مراحل که عمق بیشتری دارند و مثلا دشمنان مختلف در سطوحی با ارتفاع متفاوت از هم قرار گرفتهاند، گاهی تنظیم دوربین بازی کمی آزاردهنده میشود و همین مساله حتی ممکن است به قیمت اشتباه انجام شدن فرمانها هم تمام شود؛ با این حال این موضوع آنقدر کم رخ میدهد که نمیتوان آن را ایرادی اساسی دانست. Shadow Gambit از حیث صوتی هم حال و هوای دورانی را که در آن جریان دارد تداعی میکند و صداگذاری شخصیتهای بازی هم به شکل خوبی صورت گرفته است. در کل استودیو میمیمی، در بازی Shadow Gambit توانسته مسیر موفق خودش را کماکان ادامه دهد و این بازی هم یک اثر استراتژی تاکتیکی و مخفیکاری بسیار باارزش است. آزادیعملی که در این اثر شاهد هستیم و همینطور عناصر ماورایی آن، وجه تمایز بازی در مقایسه با ساختههای قبلی استودیو هستند و تقریبا تمام نقاط قوت آن بازیها در این اثر هم حفظ شده است. پس اگر از تجربه بازیهایی مثل دسپرادوس ۳ لذت بردهاید، Shadow Gambit هم اثری است که بههیچ وجه نباید آن را از دست بدهید. برای دیدن ادامه ی اخبار مربوط به گیم کافیست تسکو را دنبال کنید.