بررسی بازی Fort Solis
داستان بازی Fort Solis
بر اساس گفتهی سازندگان، بازی Fort Solis قرار است تا تجربه سینمایی خاصی را ارائه دهد. از آنجایی هم که ایده اصلی بازی در دوران پاندمی کووید ۱۹ و قرنطینه (زمانی که بیشتر مردم اوقاتشان را با تماشای فیلم و سریالهای شبکههای مختلف استریمینگ میگذراندند) نوشته شده، این اثر تجربهی مشابهی با سریالهای اپیزودیک نتفلیکس دارد. بدین ترتیب داستان فورت سالیس شامل چهار بخش (chapter) میشود که گیمر بسته به انتخاب خودش میتواند با یک دور نشستن پای بازی از اول تا آخر آن را تجربه کند و یا همانند تماشای یک سریال تلویزیونی مدتی بین تجربه هر بخش وقفهای بیاندازد.
بازی Fort Solis که از آن به عنوان یک اثر در ژانر مهیج/وحشت و بقای علمی تخیلی (sci-fi survival horror/thriller) یاد میشود در آیندهای رخ میدهد که در آن بشر برای تداوم حیات افق دید خود را فراتر از زمین گسترش داده و بدین منظور سیاره مریخ برای استخراج مواد معدنی و منابع مهم مورد استفاده قرار میگیرد. در یک شب طوفانی جک لیری (راجر کلارک)؛ مهندس ارشد با سابقهای ۵ ساله در سیاره سرخ، یک زنگ هشدار غیر عادی و عجیب از سوی یک پایگاه معدن به نام Fort Solis دریافت میکند. زمانی که جک به آنجا میرسد، میبیند که هیچ یک از خدمه در فورت سالیس حضور ندارند و هرچه بیشتر پیش میرود اتفاقات بسیار مرموزی رقم میخورند و اوضاع از کنترل خارج میشود. کم کم اتفاقی که برای کارکنان Fort Solis رخ داده هم آشکار میشوند و با شدت گرفتن طوفان جک چارهای جز صبر کردن و از سر گذراندن شب و تلاش برای زنده ماندن ندارد.
شخصیت های بازی Fort Solis
یک تجربه داستانمحور و غنی برای غرق کردن بازیکن در روایت نیازمند شخصیتهایی با عمق بسیار است. بهنظر میرسد Fort Solis با شخصیتهایی که راجر کلارک، تروی بیکر و جولیا براون صداپیشگی و اجرای آنها را بر عهده دارند احساساتی نظیر ترس و همدلی را در مخاطب برانگیزد و اینچنین تاثیر خود را حفظ کند.
در حال حاضر میدانیم علاوه بر جک لیری (پروتاگونیست)، ۷ شخصیت دیگر نیز در بازی حضور دارند که عبارتند از:
- جسیکا اپلتون (جولیا براون): مهندس و دوست صمیمی جک لیری که عاشق فیلمهای ترسناک است و ۳ سال از آغاز فعالیت او در مریخ میگذرد.
- وایت تیلور (تروی بیکر): پزشک ارشد فورت سالیس که برای اولین بار است که به مریخ قدم گذاشته و حال ۶ ماه از زمان خدمتش در این مکان سپری شده است.
- هلن دونپارت (جس کان-لی): گیاهشناس ارشد با درجهای والا در فورت سالیس که تمام ۳ سال فعالیت خود را صرف توسعه روشی برای رشد پایدار گیاهان در خاک مریخ کرده است. کره زمین از این نظر بیثبات و متزلزل شده و هر ساله وضعیت بدتر میشود. از همین رو هلن که زن مصممی است در تلاش است تا با توسعه اکوسیستم جدید میلیونها نفر را نجات دهد.
- آسیم نادری (آسو شرابیانی): مدیر ارتباطات که مسئولیت تمامی مخابرات مکانهای داخلی و خارجی فورت سالیس را بر عهده دارد و به بقیه کمک میکند تا به صورت مداوم با عزیزانشان در تماس باشند.
- اسکار ریچاردسون (کمرون اندرسون): نگهبان و مامور امنیتیِ فورت سالیس
- آدام هاسکینز (نیکولاس بیلی): مدیر کارگاه و منطقه ساختمانی در فورت سالیس
- نیک توت (رایان وودکاک): مدیر عملیات حفاری و استخراج در فورت سالیس
کاراکترهای حاضر در فورت سالیس، شخصیتهایی خاکستری با انگیزههای قابل درک و قوس شخصیتی متناسبی هستند که با پیشروی در داستان بازی و کشف اتفاقات بیشتر با آنها آشنا میشویم. از طرفی ساخته شدن بازی توسط تکنولوژی پیشرفته و بسیار باکیفیت موشن کپچر و اجرای بینظیر بازیگران و صداپیشههایی نظیر راجر کلارک (صداپیشهی آرتور مورگان در بازی رد دد ردمپشن ۲) و تروی بیکر (صداپیشهی جوئل در بازی لست آو آس) بیشک گیمرها را برای تجربه این اثر هیجانزده کرده است.
گیم پلی بازی Fort Solis
سازندگان Fort Solis میگویند یکی از سوالات متداولی که از آنها پرسیده میشود همین است: آیا فورت سالیس یک واکینگ سیمولاتور (شبیهساز پیادهروی) است؟
خب سازندگان در جواب گفتهاند Fort Solis یک تجربه بسیار روایتمحور است که از طریق یک مدیوم تعاملی (ویدیوگیم) قرار است تا به بیان یک داستان شخصیتمحور بپردازد. در نتیجه گیمپلی بازی شامل یکسری پازل و جستجو در محیط میشود اما نباید انتظار سیستم مخفیکاری و مبارزاتی معمول که در دیگر بازیهای این ژانر نظیر دد اسپیس میبینیم را از این عنوان انتظار داشته باشیم. چرا که جک؛ قهرمان داستان یک مهندس است و مشخصا مهارت خاصی در استفاده از اسلحه ندارد.
عناصری همانند جمعآوری منابع، ارتقا و آپگرید شخصیت و تجهیزات در این بازی شدیدا بسته به پیشروی بازیکن در روایت هستند و گیمپلی هم بیشتر شامل مکانیابی یک منبع برق و انرژی برای باز کردن راهتان به اتاقها و راهروهای مختلف هستند. علاوه بر این فضای بازی شامل آیتمهای متنوعی است که بازیکن می تواند با آنها تعامل داشته باشد. البته که یکی از جذابترین آیتمها مکعب روبیکی است که جایی در اول بازی مییابید و میتوانید تماما آن را حل کنید و احتمالا یک تروفی هم دریافت کنید!
باقی اشیایی که گیمر با آنها سر و کار دارد، چیزهایی معمولی مثل دستنوشتهها، گیاهان، خوراکیها، ابزار و وسایل مختلف و عکسهایی است که خب نمونهی آن را در دیگر بازیها هم شاهد بودهایم. البته باید اشاره داشته باشیم این سطح تعامل کاملا در خدمت قصه عمل میکند. به طوریکه اشیای واکنشپذیری که در اطرافتان میبینید ممکن است زمانی که اتفاق هیجانانگیز، مهم و خطرناکی در بازی رخ دهد دیگر قابل تعامل نباشند و با چیز جالبتری نظیر دیالوگها و لاینهای مختلف بین کاراکترها در آن موقعیت جایگزین شوند. سازندگان تاکید داشتهاند این مساله به دلیل ضربه نزدن به اتمسفر و حال و هوای قصه در بازی گنجانده شده است.
در یکی از مصاحبههای اخیر، سازندگان اظهار داشتند این عنوان اثری نیست که زندگیتان را تحتالشعاع قرار دهد اما به راحتی میتواند رضایتتان را جلب کند. راجر کلارک این بازی را به عنوان یک اثر «مهیجِ پرتنش» معرفی میکند ولی تروی بیکر از آن هم فراتر میرود و در یکی از مصاحبههای اخیرش در رابطه با Fort Solis میگوید: «وجه اشتراک همه ما این است که تجربهای تکاندهنده میخواهیم. چیزی که از احوالات انسانی و اوضاع بشر سخن بگوید». بیکر برای اینکه نشان دهد یک بازی برای رسیدن به چنین هدفی به بودجهای بسیار بزرگ و یک گیمپلی ۳۰ ساعته نیاز ندارد، بازی اینساید (Inside) ساخته استودیوی پلیدد (Playdead) را مثال میزند. او از این میگوید که این بازی تنها ۲ ساعت از وقت شما را میگیرد اما زمانی که نظر مردم در رابطه با این محصول را بخواهید، آنها به شما خواهند گفت که اینساید بیشک یکی از بهترینهایی است که طی ۱۰ سال گذشته تجربه کردهاند. بیکر در ادامه اشاره میکند که مقدار قابل توجهی از زمان توسعه اینساید صرف بهبود و اصلاح آن شده است و توسعهدهندگان برخلاف ترندهای امروزهی صنعت، بدون طولانیتر کردن بازی و ارائه محتوای اضافه، ارزش اثر را بالا بردهاند. او با این مثال سعی میکند تا وضعیت شفافتری از آنچه فورت سالیس قرار است ارائه دهد را در ذهن مخاطبان مجسم کند.
در نهایت هم باید اشاره کنیم که هر بخش از بازی تقریبا یک ساعت به طول میانجامد و به اتمام رساندن آن چیزی حدود ۴ الی ۸ ساعت از گیمر زمان میطلبد. راستی گرچه بازی شامل مبارزات معمول نمیشود اما لحظاتی در طول داستان وجود خواهند داشت که اکشن را به گیمپلی بازی تزریق میکنند. همچنین باید ذکر کنیم این بازی همانند بازیهای اخیر سری God of War از ابتدا تا انتها یک تجربه وان شات (one-shot) خواهد بود و QTEها هم نقش پررنگ و هیجانانگیزی خواهند داشت.
گرافیک و جلوه های بصری بازی Fort Solis
حتی اگر یکی از تریلرها یا نمایش گیمپلی بازی Fort Solis را دیده باشید حتما متوجه گرافیک بسیار واقعگرایانه و جلوههای بصری خیرهکننده بازی شدهاید. از مدل شخصیتها گرفته تا انیمیشنهای صورت و بدن، محیط بیرونی و درونی پایگاه فورت سالیس و البته نورپردازیهای شدیدا زیبای بازی که با کمک آنریل انجین ۵.۲ (Unreal Engine 5.2) ساخته شدهاند، همگی بسیار چشمگیر هستند.
محیط بازی Fort Solis
استودیوی مستقل Fallen Leaf با توجه به محدودیتهای بسیاری که داشته، تمام تلاش خود را به کار برده تا فضای محدودی که برای این اثر طراحی کرده با آثار تریپلای (AAA) و پروژههای بزرگ قابل مقایسه و در سطح همسانی باشد. توسعهدهندگان میگویند که آنها نسبت به کمبودهایی که داشتند کاملا آگاه بودهاند و سعی هم نداشتند تا لقمهای بزرگتر از دهانشان بردارند و محیط و مقیاس بازی را به اندازه توانشان طراحی کردهاند. بازیکنان از همان ابتدای بازی که به پایگاه فورت سالیس میرسند میتوانند تمام محیطهای درونی و بیرونی پایگاه را به صورت آزادانه بگردند ولی همیشه یک راه اصلی برای پیشبرد داستان وجود خواهد داشت.
تاریخ انتشار بازی Fort Solis
بازی Fort Solis در تاریخ ۲۲ آگوست ۲۰۲۳ (۳۱ مرداد ۱۴۰۲) برای کنسول پلی استیشن ۵، کامپیوترهای ویندوزی و سیستمعامل Mac منتشر شد. برای دیدن ادامه ی اخبار مربوط به گیم کافیست تسکو را دنبال کنید.