اخبار سایت

راهنمای کامل درایور صوتی اسپیکر | 4 نوع از بهترین درایورها

راهنمای کامل درایور صوتی اسپیکر | 4 نوع از بهترین درایورها درایور اسپیکر

تا حالا به این فکرکرده‌اید که درایور در دستگاه‌های صوتی چیست، چه فوایدی دارد و کدام یک بهترین تجربه صوتی را برای شما فراهم می‌کند؟ اگر این سوال شما هم هست پس به‌جای درستی آمده‌اید.

ادامه مقاله را بخوانید تا علاوه بر آشنایی کامل با درایورها، نحوه افزایش کیفیت صدا در دستگاه‌های صوتی رو هم یاد بگیرید و در انتها هم چندین مدل از بهترین اسپیکرهای تسکو که کیفیت صدای عالی‌ای دارند را به شما معرفی می‌کنیم.

 

درایور اسپیکر چیست؟

درایورِ اسپیکر الکترودینامیک (electrodynamic speakerdriver) یا به‌اختصار «درایورِ  اسپیکر»، یک ترانسدیوسر (مبدل) است که سیگنال صوتی الکتریکی را به امواج صوتی تبدیل می‌کند.

اولین ویژگی اصلی درایور اسپیکر که باید به آن توجه داشته باشید این است که درایور اساساً یک تبدیل‌کننده است. اما چه چیزی را تبدیل می‌کند؟ به زبان ساده، درایور اسپیکر با استفاده از انرژی الکتریکی، صدایی را ایجاد می‌کند که ما می‌شنویم.

گاهی اوقات واژه «درایور» به‌جای «اسپیکر» به کار می‌رود؛ اما عموماً به منظور اشاره به قطعات خاصی در اسپیکر است که تنها بخش خاصی از صدا را بازتولید می‌کنند.  برای دستیابی به کیفیت صدای بالا، چندین درایور در یک محفظه تعبیه می‌شوند که هرکدام فرکانس‌های مختلفی را پوشش می‌دهند و به مجموعه آن‌ها «Loudspeaker» گفته می‌شود. این درایورها با استفاده از سیم‌پیچ‌هایی که بین دو قطب آهنربا قرار دارند، جریان الکتریکی را به صدا تبدیل می‌کنند.

 

 

ساختار فیزیکی درایور چگونه است؟

دیافراگم، قسمتی از اسپیکر است که به جلو و عقب حرکت می‌کند، این حرکت به تولید صدا کمک می‌کند. وقتی دیافراگم حرکت می‌کند، امواج فشاری در ستون هوای جلویی ایجاد می‌شود. این امواج صوتی، به زاویه‌های مختلف می‌توانند ایجاد شوند، که بسته به نوع و کاربرد اسپیکر، این زوایا متفاوت خواهند بود.

شکل دیافراگم می‌تواند بر اساس نوع فرکانس‌هایی که باید تولید کند متفاوت باشد:راهنمای کامل درایور صوتی اسپیکر | 4 نوع از بهترین درایورها درایور اسپیکر

قیفی: این شکل برای فرکانس‌های پایین تا میانی استفاده می‌شود. قیف به‌خوبی می‌تواند امواج صوتی بزرگ‌تر و سنگین‌تر که در فرکانس‌های پایین وجود دارند را مدیریت کند.

کلاهکی: برای فرکانس‌های بالاتر مناسب است. کلاهک به دلیل شکل دایره‌ای و کوچک‌تر، قادر است امواج صوتی کوچک‌تر و دقیق‌تری که در فرکانس‌های بالا ایجاد می‌شوند را تولید کند.

نواری: این نوع کمتر رایج است و برای تولید صداهای بسیار دقیق و با جزئیات بالا در فرکانس‌های بسیار بالا استفاده می‌شود.

 

درایور چگونه جریان الکتریکی را به جریان صوتی تبدیل می‌کند؟

درایورهای اسپیکر یک عنصر اصلی دارند به نام سیم‌پیچ صدا یا «Voice Coil» که نقش کلیدی در تولید حرکت دیافراگم دارد. سیم‌پیچ، که از یک سیم با عایق پوشیده شده تشکیل شده، به بخش پشتی یا گردن دیافراگم متصل می‌شود. وظیفهٔ اصلی این سیم‌پیچ، به عنوان قسمتی از دیافراگم، این است که در پاسخ به جریان الکتریکی که از آمپلی‌فایر به آن می‌رسد، حرکت کند و امواج صوتی را ایجاد کند.

کارکرد این سیم‌پیچ بر اساس قانون الکترومغناطیسی است. وقتی جریان الکتریکی از درون سیم‌پیچ عبور می‌کند، میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. این میدان مغناطیسی با میدان مغناطیسی ثابتی که توسط آهنربای دائم در نزدیکی سیم‌پیچ تولید می‌شود، تعامل دارد. نتیجه این تعامل حرکت دیافراگم است که به جلو و عقب حرکت می‌کند و همین حرکت امواج صوتی را در هوا ایجاد می‌کند که ما آن‌ها را به‌ صورت صدا می‌شنویم.

این ساختار اجازه می‌دهد که اسپیکر بتوانند بادقت و کارایی بالا صداهای مختلف را بازتولید کنند. سیم‌پیچ صدا و دیافراگم مجموعه‌ای را تشکیل می‌دهند که به‌عنوان موتور خطی عمل می‌کنند، به این معنی که هر تغییر در جریان الکتریکی تغییر مستقیمی در حرکت دیافراگم و در نهایت تغییر در صدای تولیدی ایجاد می‌کند.

اکنون که می‌دانید چگونه درایورهای اسپیکر کار می‌کنند، به بررسی چند نوع پرطرفدار از درایورهای اسپیکر دینامیک می‌پردازیم. با شناخت انواع مختلف درایورها می‌توانید مطابق نیازتان یک دستگاه صوتی با درایور مناسب انتخاب کنید.

راهنمای کامل درایور صوتی اسپیکر | 4 نوع از بهترین درایورها درایور اسپیکر

انواع مدل‌های درایورها به تفکیک نوع استفاده

ساب‌ووفر (Subwoofer):

درایور دینامیک ساب‌ووفر برای انتشار صداهای پایین فرکانس، عالی است. این درایورها در اسپیکرهای بلوتوثی بزرگ‌تر استفاده می‌شوند و امکان تولید حجم بالای صدا و بازتولید صداهای باس عمیق را دارند.

 

ووفر (Woofer):

درایور دینامیک ووفر برای انتشار صداهای پایین فرکانس عالی است. ووفر بخش مکانیکی یک ساب‌ووفر است، اما دارای قابلیت مدیریت بهتر صداهای فرکانس پایین است. در واقع، تفاوت‌های اصلی بین این دو شامل اندازه درایور (سیستم تولید صدا)، تعداد درایورها، دامنه صوتی که پوشش می‌دهند، قدرت خروجی صدا و هزینه آن‌ها است.

 

مید‌رنج (Mid-Range):

همانطور که از نامش پیداست، درایور دینامیک میدرنج برای صداهای مید‌رنج طراحی شده است. میدرنج می‌تواند فرکانس‌هایی که بین 250 تا 2000 هرتز متغییر است را مدیریت کند. این قابلیت درایور میدرنج را برای پخش موسیقی در خانه مناسب می‌سازد.

 

توئیتر (Tweeter):

درایور دینامیک توئیتر گزینه‌ای ایده‌آل برای انتشار صداهای با فرکانس بالا است. توئیتر قادر است با مدیریت فشارهای مختلف صداها، غشاء اسپیکر را به صورت جلو و عقب حرکت دهد. این نوع اسپیکرهای دینامیک برای پخش موسیقی و ارائه سخنرانی مناسب هستند.

 

سوپر-توئیتر (Super-Tweeter):

از میان چهار درایور دیگری که در این مقاله ذکر شده‌اند، سوپر-توئیتر بیشترین تحمل را برای فرکانس‌های بسیار بالا دارد. این قطعه معمولا کمی گران‌تر هم هست زیرا برای تولید فرکانس‌های بسیار بالا طراحی شده است. هدف اصلی این درایور ایجاد صداهای واقعی از محیط‌هایی است که به طور معمول به عنوان «هوایی» شناخته می‌شوند.

 

راهنمای کامل درایور صوتی اسپیکر | 4 نوع از بهترین درایورها درایور اسپیکر

به جز اسپیکر کدام دستگاه‌ها درایور دارند؟

هدفون‌ها و ایرفون‌ها: هدفون‌ها و ایرفون‌ها از درایورهای کوچکی استفاده می‌کنند که صدا را مستقیم به گوش کاربر می‌رسانند. اندازه و نوع درایور در کیفیت صدای تولیدی تأثیر دارد.

میکروفون‌ها: میکروفون‌ها نیز می‌توانند درایور داشته باشند. وظیفه این قطعه در میکروفون معکوس شده است.

تلفن‌ها: هم در تلفن‌های ثابت و هم موبایل، درایورهای کوچکی برای تولید صدا در بلندگوی دستگاه وجود دارند.

سیستم‌های اعلان صوتی: در سیستم‌های اعلان عمومی مانند آنچه در مدارس، فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های قطار استفاده می‌شود، درایورها به کار برده می‌شوند تا صدا را در محیط‌های باز و بزرگ پخش کنند.

دستگاه‌های کمک شنوایی: این دستگاه‌ها از درایورهای بسیار کوچک برای تقویت صداها برای افرادی که دچار نقص شنوایی هستند، استفاده می‌کنند.

خلاصه کلام

در این مقاله به بررسی کامل درایورهای اسپیکر پرداختیم. با این مقاله شما کمک کردیم تا مفهوم و کارکرد این قطعات مهم در دستگاه‌های صوتی را بهتر درک کنید. از ساختار فیزیکی و کارکرد درایورها گرفته تا انواع مختلف آنها اعم از ساب‌ووفر، ووفر، مید‌رنج، توئیتر و سوپر – توئیتر، همه جنبه‌ها را بررسی کردیم.

همچنین، نگاهی به دستگاه‌هایی که از درایورها استفاده می‌کنند؛ مانند هدفون‌ها، میکروفون‌ها، تلفن‌ها، سیستم‌های اعلان صوتی و دستگاه‌های کمک شنوایی نیز داشتیم. این اطلاعات به شما کمک می‌کند تا در انتخاب و استفاده از دستگاه‌های صوتی، بهترین تجربه ممکن را داشته باشید. هر سؤالی درباره درایورها دارید می‌تونید در بخش نظرات مطرح کنید تا ما سریعا بهتون پاسخ بدیم.

محصولات مرتبط: